RSS

Leerachterstand?

19 apr

Leerachterstand. Een ramp!

O ja? Jaren hoorden we roepen: schoolmoeheid! Al jaren lezen we: de PISA-cijfers tonen aan dat het achteruit gaat met de Belgische jeugd op het vlak van lezen en schrijven en rekenen. Al die volwassenen die 40, 50, 60, 70 zijn, en die zich weigeren te vaccineren, die confabulerend samenzweringen zien, die zichzelf homeopathische middeltjes toedienen, enz… die hadden dus wél degelijk onderwijs, zonder leerachterstand? En wat hebben zij ermee gedaan? Hoeveel jongeren doen nooit meer iets met integraalberekeningen, met de wetten van Newton, etc?

Moet je dan niet gepassioneerd worden door astronomie? Door het gegeven dat zwaartekracht je in staat stelt om makkelijk een appel weg te smijten maar dat je amper 2 meter hoog kan springen? Dat wanneer je in een baan rond de aarde cirkelt, en er enkel nog zwaartekracht heerst, je begint te zweven?

Maar daarvoor moet je de wiskundige wetten van Newton niet van buiten leren. Schoolmoeheid leidde tot verlies van passie en gedrevenheid. Vandaag snakken sommige jongeren om naar school te kunnen gaan. Om hun vriendjes te zien. Niet zozeer om schoolmoe te worden…Hou toch op.

De bollebozen zullen echt wel ingenieur, chirurg, informaticus, psychiater, chemicus, wiskundige, socioloog worden. De anderen verdienen een ander traject. Al decennia lang. Maar wel eentje waar ze passie voor inzichten en wetenschappelijke popularisering in hun DNA meekrijgen. Daar moet de focus liggen. En op poëzie, schoonheid en mildheid. Niet op het afvinken van eindtermen.

En bovendien hebben we nu duizenden jongeren die door corona een ongelofelijke (soms moeilijke) levenservaring rijker zijn. Die hopelijk tot consuminderen kan leiden. En tot meer aha-erlebnissen en in hun volwassen leven tot meer relativeringsvermogen.

En o ja, jongeren leven niet op een eiland. Ze hebben smartphones. En de impact daarvan is dramatisch. Op hun taalgebruik. Hun onvermogen tot correcte zinsbouw. Wie iets leest wil onmiddellijk een serotonine opstoot ervaren. Je gaat toch geen roman doorworstelen als je de film kan bekijken. En je gaat toch niet je mening vormen op basis van boeken en artikelen. Kant en klare pro of contra beïnvloeding die mijn gevoelens bespeelt en me de indruk geeft dat ik tot een groep behoor die er ook zo over denkt, meer moet dat niet zijn. Taalvaardigheid en kritisch denken: het is niet de schuld van het onderwijs wanneer die skills niet behaald worden.

Leerachterstand? Eerder voorsprong qua levenservaring.

Dat er van alles schort aan het onderwijssysteem, én aan de samenleving; dat wel, ja. Laten we ons daar op focussen.

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 19 april 2021 in Geen categorie

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

  • Archief

  • april 2021
    M D W D V Z Z
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  
  •  
    %d bloggers liken dit: