RSS

Onderwijs

06 apr

Ach, ze zijn zo onderlegd in hun analyses over ‘het onderwijs’. De lat ligt te laag. Er is teveel welzijn.
Maar niemand die een klein beetje wetenschappelijk te werk gaat en bv. opmerkt dat jonge mensen in een biotoop leven; beïnvloed worden door heel wat meer dan leerkrachten. Genot is een essentieel gegeven voor jonge mensen. Directe bevrediging (via internet en smartphone-belevingen) vormen hun concentratiespanne. Steeds meer ouders zijn vaak afwezig of te vermoeid om zich over de schoolprestaties van hun kind te buigen en hen eventueel thuis te helpen. Vlaanderen is verworden tot een VTM-cultuur gemixt met Amerikaans Engels. Franse taal en cultuur zijn steeds meer afwezig. Wat niet gezegd kan worden in een oneliner of scrollend door een app tot zich wordt genomen, wordt ervaren als vermoeiend. Wiskundebollebozen zijn er nog steeds, en niet minder noch meer dan voorheen. Maar daarnaast worden wiskundige en fysica-oefeningen ervaren als te abstract en zinloos.
Wetenschapspopularisering, passie en verbazing voor natuurkundige maar ook historische inzichten, buildung en spelen met taal moeten de basis vormen en geen bijproducten van onderwijs. En natuurlijk heb je daar ook gepassioneerde ex-cathedralesgevers voor nodig, naast praktijkgerichte lessen.
Maar hou op om te denken dat leerkrachten alle maatschappelijke veranderingen kunnen opvangen.
Vertraag de samenleving. Vertraag de innovaties (behalve op medisch vlak). Verlaag het levens- en werkritme.
Steek politici die komen zeggen dat ze hun eigen kinderen niet hebben kunnen opvoeden en daar spijt over hebben, in een afkickcentrum voor hypocrieten.
En start het secundair onderwijs om 10uur. Respecteer het bioritme. Introduceer meditatie en beweging tijdens de lesuren en laat acteurs en muziekleraars ook de hersenen bespelen van alle jongeren tijdens een schooldag (die zonder huiswerk eindigt om 18uur). En laat allen retorisch talent ontwikkelen.

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 6 april 2019 in onderwijs

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

  • Archief

  • april 2019
    M D W D V Z Z
    « mrt   mei »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  
  •  
    %d bloggers liken dit: