RSS

Identiteit & Informatie

22 Dec
Identiteit = I (ik) en entiteit. De entiteit werd vroeger ingevuld door een puzzel bestaande uit 20 stukjes waaruit je er 20 mocht kiezen. Niet moeilijk dat iedereen dezelfde identiteit had, te weten een godsgeloof, een sociale rangorde die ‘natuurlijk’ vastlag en een groeps-volgzaamheid. Maar van I -dentiteit is er dan geen sprake. Men kon niet afwijken van de opgelegde normen want men had geen extra puzzelstukjes ter beschikking.
Hoe meer informatie ter beschikking komt (via lectuur en via onderwijs), hoe groter de kans dat er bij het verzamelen van die 20 stukjes uit een aanbod van 100 puzzelstukken, meer verschillende identiteiten, dus variaties, ontstaan. En dus groeit het inzicht dat persoonlijkheden verschillend kunnen en ook mogen zijn. In de tweede helft van de 20ste eeuw culmineerde dit in de vrije moraal, de lustbeleving, de ontkerkelijking, het afwijzen van oorlogsnationalisme, etc.
Ik ben een individu, ik heb een I-dentity, werd bon ton. De mainstream identiteitsvorming (voor God, vaderland en Koning) verschoof naar ‘ik ben een vrije burger en heb een aantal passies en eigenschappen’. Waarbij men de illusie had dat men een aantal zaken zelf koos. Men kreeg de indruk in volle vrijheid zich een persoonlijkheid te kunnen shoppen. Terwijl de impact en de wisselwerking van de omgevingsfactoren en van de genen op de persoonlijkheid toch duidelijk is. En dus die vrijheid zeer relatief is. M.a.w. wij verschillen weliswaar in mindere of meerdere mate van onze medemens, doch we zijn nevertheless het product van een proces waarop we eerder weinig vat hebben.
Tegelijk ervaren we dat onze houding of onze mening tegenover medemensen of voorwerpen of feiten evolueert. Persoonlijkheden zijn vloeibaar, een identiteit schuift en naast een kleine kern die reeds in onze kindertijd aanwezig was, kunnen we onszelf aanschouwen als een Ander, een vreemde ten opzichte van jaren terug. Onze oordelen wijzigen, omdat wij zelf -onder invloed van ervaringen en wijzigende externe omstandigheden, een ander zijn geworden.
Vandaag, in het internettijdperk, is er zoveel meer informatie aanwezig dat we het overzicht niet behouden. En dus is onze persoonlijkheid opgevuld door ontelbare kleine puzzelstukjes. We voeden onze hersenen met vele informatiefragmenten, die liefst de genotszones prikkelen. De 20 puzzelstukken zijn 20.000 kleine stukjes geworden die verzameld kunnen worden uit een grabbelton met miljoenen stukjes. Om hierin orde te brengen, is er de artificiële intelligentie die begrijpend analyserend te werk gaat en op basis van de datasporen die we nalaten onze interesses, onze I-dentiteit gaat bepalen. En die ons dan marketinggewijs meer van hetzelfde gaat voorschotelen. Waardoor onze identiteit trager evolueert door de bevestigingsimpulsen die herhaald worden. Tegelijk leven we ook steeds meer in een snelle opeenvolging van nu-momenten. Onze eigen tijdservaring (kairos) lijkt samen te vallen met de aan de geschiedenis onttrokken maatschappelijke tijd (chronos). Nieuwsbytes vullen mekaar aan zonder dat de boog overheen de opeenvolgende feiten blootgelegd wordt. Inzicht wordt vervangen door een zicht op het nu. De onophoudelijke stroom van aaneengeregen fragmentatie is het nieuwe vloeien. De wijze waarop digitale marketing en sociale mediaplatformen hierop inspelen is dus tegelijk afremmend en bevestigend. Uit de ontelbare fragmenten die wij communicatief-gewijs consumeren wordt door AI een patroon geweven dat ook herhaald wordt. Daardoor ontstaat een i-dentiteit waar het individu zich goed bij kan voelen omdat het houvast en bevestiging brengt. Waar het individu voor het internettijdperk meende zelf de identiteit vorm te geven en de illusie koesterde in vrijheid keuzes te maken, alsof het de omstandigheden zelf vorm gaf, probeert de digitale communicatieconsument de werkelijkheid te behappen door zoveel mogelijk informatiebytes te slikken, te kiezen in functie van wat hem genot oplevert en dit dan benoemt als de eigen passies en dus de eigen i-dentiteit. Terwijl de op de principes van een gokmachine gebaseerde input van informatie op conservatieve wijze een keuze voorschotelt die -los van eigen vrije keuzes- een entiteit doet ontstaan die vastgelegd wordt in zogenaamde persona.
Vermits identiteitsvorming vandaag het absorberen en verteren is van duizenden fragmenten informatie-bytes, zullen marketeers met behulp van de artificiële intelligentie orde scheppen in de mallemolen en onze persoonlijkheden bevriezen en shapen in functie van voor hen behapbare en zinvolle persona’s. Identiteitsvorming wordt zo een type-invulling. Afwijkende inzichten of gedrevenheid kunnen op korte termijn op die wijze uit iemands identiteit verwijderd worden. Het volstaat ze niet meer of in associatie met negatieve gevoelsmomenten aan te reiken. ‘Ik ben mijn swipe-gedrag’ wordt het nieuwe adagio van de internetmens, terwijl in wezen zijn entiteit zich enkel uit in zijn swipen en zijn persoonlijkheid dus vorm wordt gegeven door een complexe reeks van parameters en impulsen. Het swipen versterkt de verkregen identiteit. Het ik is meer dan ooit een willoos en keuzeloos product. Waar god, vaderland en koning niet meer in slagen, lukt de door artificiële intelligentie aangestuurde permanente bytes-bombardementen wel.
De eerst helft van de 21ste eeuw zal wellicht geboekstaafd worden als de periode waarin de homo sapiens sapiens zichzelf de mythe voorhield een I-dentiteit te bezitten terwijl hij de disciplinering van een persona-look-al-like op genotsvolle wijze onderging
Advertenties
 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 22 december 2017 in Geen categorie

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

  • Archief

  • december 2017
    M D W D V Z Z
    « Nov   Jan »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
  • Advertenties
     
    %d bloggers liken dit: