RSS

Reality

05 Sep

reality

“Die dode kleuter is niet onze schuld”.
Vooreerst: wie zijn die “ons”? Zij die Assad, Kadhaffi en Sadam in het zadel hielden, omwille geostrategische belangen? Ik ben niet zoals zij. Ik stel tegelijk wel vast dat de opgesomde dictators ervoor zorgden dat er geen massale uittocht was.
Zijn die “ons” diezelfde die de zonet opgesomde seculiere autoritaire regimes ten val brachten en de weg openden naar chaos en de IS-staat? Ik voel mij daar niet voor verantwoordelijk.
Of ben ik dat indirect wel… omdat ik voordien mijn mond te weinig opendeed en die dictaturen én het cynisme van de westerse (bedrijfs)-leiders schouderophalend toeliet…
Ben ik verantwoordelijk voor mensen die in gammele bootjes stappen en een volgens sommigen illegale tocht maakten? Konden ze niet gewoon met hun vingers blijven draaien te midden 1.8 miljoen andere vluchtelingen in Turkije, en wachten. Op Godot die de oorlog zal stoppen.
Zou u wachten? Ik niet.
De vraag die ik me echter bij dit alles stel is of mensen het recht nog hebben kwetsbaar te zijn. Fouten te maken. Want als wij niet verantwoordelijk hoeven te zijn, dan zijn zij het wel. Ten volle. Doch kunnen (deze) mensen steeds zelf bepalen wat ‘goed’ is en maken zij in volle vrijheid keuzes waarvoor ze dan de verantwoordelijkheid moeten dragen? Deze mensen, maar ook u en ik, zijn kwetsbare wezens. Die fouten maken.
En zelfs als die dode kleuter niet onze schuld zou zijn, mogen wij dan gevoelig zijn (zonder daarom medelijden te moeten hebben)? Mogen wij de moed hebben niet hard(vochtig) te zijn? Mag empathie het halen bovenop een logica die vertrekt van een mensbeeld dat enkel houdbaar is in optimale omstandigheden…
Nee, wij hebben die mensen niet nodig. Maar we mogen ze ook niet in een toestand laten dat ze radeloze dingen gaan doen. Libanon staat op ontploffen, deels door de 1.2 vluchtelingen. Wanneer dominosteentjes beginnen vallen, kan je niet toekijken. Je kan 3 miljoen mensen niet in tenten laten verder leven. Je hoeft ze ook niet hier hun leven verder te laten uitbouwen. Je moet ze helpen terug te kunnen keren naar een tolerant land. Je moet hen het gevoel geven dat Godot bestaat en dat de gruwel van IS, maar ook de autoritaire regimes à la Assad én de theocratieën van de Moslimbroeders zullen aangepakt worden.
Godot zal zwaar bewapend boots on the ground moeten zetten. Het zullen geen kleuters maar volwassen Europese en Amerikaanse soldaten zijn die het dodenrijk zullen opzoeken.
Dat is de prijs die betaald moet worden om decennia lang diverse gezwellen zachtjes te laten woekeren.
Boontje komt om zijn loontje.

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 5 september 2015 in maatschappij

 

Geef een reactie

  • Archief

  • september 2015
    M D W D V Z Z
    « Aug   Nov »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  
  •  
