RSS

Nostalgie

17 Jun

Wanneer men mij een beeld voorschotelt dat gestoeld is op de premisse: vroeger was het beter, krijg ik een nostalgisch verlangen naar de toekomst.
Gisteren vond ik het verleden nog spannend. Vandaag is het onderdeel van een gezapig vergeten. En morgen ligt het als te herkauwen detail op mijn nostalgisch bordje. De light-versie wel te verstaan.

Wij construeren ons verleden omdat het geheugen een creatieve machine is, vol bedrog, foute anekdotes en enkele waarheden. Wij omarmen slechts een ‘beeld’, niet het ware verhaal dat we toen beleefden. Gelukkig maar?

Ik heb dus geen behoefte aan nostalgie, maar ik kan wél enthousiast de momenten opsommen dat ik tevreden was. Blij was. Gelukkig was. Zoekende was. En zaken en gedachten en gevoelens vond die ik nog altijd koester.

Ik draag in mij de touwen die ik zelf hielp vlechten; ik heb ook de eindjes vast die in een (Gordiaanse) knoop verwikkeld waren en die ik diende af te knippen. En ik spin de draad die me door het labyrint van morgen zal leiden.

Dus heeft nostalgie -rationeel bekeken- geen zin (net zomin als hoop, wat de Grieken verwierpen). Want wat voorbij is, zal nooit meer weerkeren op dezelfde manier. Tegelijk kan nostalgisch terugblikken een goed warm gevoel geven. Een romantisch moment. Een flux vol perfectie (juist omdat het beeld dat opgeroepen wordt geconstrueerd wordt, bijgeschaafd, geperfectionaliseerd, gezuiverd van wat minder aangenaam was aan de ervaring uit het verleden).

Uiteraard is er veel om door te geven aan medemensen, aan kinderen. Maar moet dat gebeuren met nostalgie? Ik denk het niet. Er is veel waardevols, en tot mijn verrassing en blijdschap merk ik dat jongeren nog steeds dezelfde momenten als aangenaam ervaren, zij het in een gewijzigde context. Dat vult mij met kracht en tederheid. En magie. Waar voor sommigen nostalgie troost biedt, is dat voor mij het magische moment, waarop ik weet dat de puzzel samenvalt en in mijn artificiële wereld een Al ontstaat dat mij de volheid van het bestaan in een exploderend nu doet ervaren. Meer moet dat niet zijn, deze immanente beleving.

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 17 juni 2013 in filosofie

 

Geef een reactie

  • Archief

  • juni 2013
    M D W D V Z Z
    « Mei   Jul »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
  •  
