RSS

Proef op de som?

23 Feb

-dit is een tekst zonder pointe-

Pedagoge: En ja, daar loop ik dus hoog mee op.
Ik: Met… proefondervindelijk…?
Pedagoge: Wat zegt u dat met een dedain.
Ik: Omdat ik het een gevaarlijke attitude vind.
Pedagoge: Is iets proefondervindelijk ervaren niet het allerhoogste?
Ik: Wat men niet proefondervindelijk heeft ervaren, daarover moet men zwijgen?
Pedagoge: Ja, dat kan men wel zeggen.
Ik: Me dunkt hebt u er een hekel aan ons tijdscharnier te vergelijken met iets van voor uw geboorte?
Pedagoge: Het ware inderdaad beter elke periode zichzelf te laten zijn.
Ik: Dat hebben u en ik dan gemeenschappelijk, die ergernis over dat gezeur over de vooroorlogse jaren.
Pedagoge: Zeer zeker. Ik leef nu. Ik wil zelf proefondervindelijk lessen trekken uit wat vandaag bestaat.
Ik: Wellicht snakt u er niet naar te leven onder het regime van een besnorde snaak?
Pedagoge: Dat weet ik niet.
Ik: U bent een ezelin?
Pedagoge: Pardon?
Ik: …die zich wel degelijk opnieuw kan stoten aan dezelfde steen.
Pedagoge: Maar u zei dat u die vergelijking met de jaren 30 zo beu bent…
Ik: Zeker, want de verschillen zijn minstens even belangrijk. Maar ik hoef echt niet opnieuw de proef op de som te nemen om te weten dat ik eender welke uiting van extreme intolerantie afwijs.
Pedagoge: En toch zullen mensen pas ten volle iets kunnen snappen als ze het ook ondergaan.
Ik: Hebt u al uw spiegelneuronen nog wel op een rijtje?

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 23 februari 2013 in filosofie, geschiedenis, humor, maatschappij

 

Geef een reactie

  • Archief

  • februari 2013
    M D W D V Z Z
    « Jan   Mrt »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728  
  •  
