RSS

De ziel

02 Apr

Niets is bezield. Tenzij je een relatie aangaat met dat andere (steen, dier, mens) en je die relatie als warm, intens, belangrijk, poëtisch omschrijft. Dan is er bezieling. Wie niets voelt t.o.v. een landschap, een straat, een bepaalde mens, zal ook geen bezieling zien.

Het Ik. Daar draait het om. Ik slaap. Ik droom. Ik ontwaak (en zou Swaab zeggen: ik besef dat ik het product ben van wat mijn brein genereert). Het “ik” dat slaapt is een ander “ik” dan het ik dat droomt. En dan het ik dat ontwaakt.

Het ik dat slaapt is het meest authentieke zelf want het is volledig afgesloten van de omgeving. Alleen… het bewuste ik is afwezig. Het is niet bezield.

Het ik dat droomt bevat op passieve wijze flarden van mijn bewuste ik, maar ik onderga de droom. Pas wanneer het einde te explosief is, schiet mijn bewuste ik wakker.

Wakker worden is bezieling. Het is een magisch moment, want we kunnen het enkel vaststellen maar niet verklaren. Damasio zou zijn ziel willen verkopen om het biochemische hersenproces te ontrafelen van het moment waarop wij bij het wakker worden plots een hersenactiviteit hebben waarbij we “ik” tegen onszelf zeggen en ons innerlijke stemmetje weer als vaste partner aanwezig is.

Bezieling ervaren we dus elke dag opnieuw bij het ontwaken. Maar als de dagtaak zwaar is, is de poëtische ervaring van dat magische moment veraf.

Hagedissen hebben een kleine neocortex dus misschien hebben zij een flard van zelfbewustzijn, dus een ietsepietsie bezieling. Who knows.

Deze honden zijn zeer op bezielde wijze bezig.

Met dit concept kan je ook trance en het binnentreden van de goden verklaren. Voor ons zijn dit fantazistische concepten, maar ze zijn reëel voor een aantal natuurvolkeren. Wittgenstein wees er al op dat de logica die er uit volgt, evenwaardig is en even coherent opgebouwd is als ons causaal denken.

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 2 april 2012 in filosofie

 

Geef een reactie

  • Archief

  • april 2012
    M D W D V Z Z
    « Mrt   Mei »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    30  
  •  
