RSS

Het fiasco van de Mamma-cultuur

14 aug
Zuid-Italiaanse zonen worden hun hele jeugd, maar ook de decennia erna, door hun moeders in de watten gelegd. Ze komen te raden op hun schoot en (zo gaat de roddel) hebben geen geheimen voor hen. En ze eten uit hun ruif, tot ver voorbij ze zelf vijftig zijn. En dit soms dagelijks (vaak over de middag) terwijl de ega het avondeten voor hen zal klaarzetten. En dit in ruil voor het opvangen van mamma wanneer ze niet meer voor zichzelf kan zorgen. En dat is vaak ver voorbij haar zeventigste.
Mamma (oma) wast, kookt, serveert, ruimt af en doet de vaat. Geen traan wordt gelaten, geen spier vertrokken. Zo moet er geleefd worden volgens de tradities. Maar de nieuwe generatie vrouwen zal zich sneller in de schaduw van een olijfboom neerzetten en luieren.
Sommige families verblijven de volle twee maanden op een camping en hun echtgenoten vervoegen hen tijdens de weekends, waar ze zich dan ook laten bedienen en als het hen uitkomt van de kinderen ontdoen. De oudere mannen dutten de hele zater- en zondagnamiddag, gelegen in een klapstoel, in de schaduw van een boom.

De mamma-cultuur heeft vreemde gevolgen. Heel wat Zuid-Italiaanse mannen gedragen zich als verwende kinderen. Ze zijn het gewoon door iemand verzorgd en bediend te worden en ze zijn het gewoon dat de meeste van hun verzuchtingen ook uitgevoerd worden. Zo gedragen ze zich dus ook in het verkeer en op straat. Als in een cocon verrichten ze daden; en steeds staat het eigen zelf centraal. Niet dat ze iemand anders niets gunnen; nee, hun attitude is niet negatief tegenover de Ander; ze komen er gewoon niet toe stil te staan bij wat die Ander misschien van hen zou verwachten. Een vorm van fijngevoeligheid en attentheid is hen vreemd. Soms lijken ze wel voorgeprogrammeerde robotten die recht op hun doel afgaan zonder in te schatten welke gedragswijzigingen dat heeft voor anderen. En dat is het gevolg van de mamma-cultuur die de zoon zijn hele leven op een piëdestal plaatst. In het zuiden van Italië is Jezus niet de gekruisigde, maar de aanbeden zoon. Alleen gedragen deze Jezussen zich nogal egocentrisch. En houden ze er weinig gedachten op na.
Het geeft alvast een voorsmaakje van wat het China van binnen twintig jaar zal zijn, wanneer een hele generatie zal bestaan uit volwassenen die enig kind waren. Ikke, en de rest moet maar even wachten.
Advertenties
 
3 reacties

Geplaatst door op 14 augustus 2006 in antropologie, Italië, reizen

 

3 Reacties op “Het fiasco van de Mamma-cultuur

  1. Licht bewolkt

    20 mei 2007 at 8:09 am

    Laat me toe te zeggen dat ik dit blogstukje nogal eenzijdig vindt. U doet het precies overkomen of alle Italiaanse mannen zijn zo. Ok, hun socialisatieproces zal wel bepaalde invloeden hebben op hun gedrag later en de kracht van een ‘traditie’ mag niet onderschat worden. Desalniettemin brengt u de vectoren tijd, ruimte en moderniteit niet in rekening.

     
  2. Sandro

    13 januari 2008 at 5:14 pm

    Nonna is eigenlijk oma 🙂
    En de overdreven moederfixatie van Italiaanse mannen is toch maar een cliché lijkt me.

    Dan kunnen we de lijn even goed doortrekken en zeggen dat alle Italianen praten als Marlon Brando.

    De bemerking over het verkeer is wel juist. Italianen rijden inderdaad een beetje vreemd. Gevaarlijk zou je zeggen, maar zolang in Italiê iedereen als een halve gare blijft rijden is er geen probleem.

     
  3. Willy

    15 januari 2008 at 4:08 pm

    Sandro, je hebt natuurlijk gelijk wanneer je stelt (net als de andere reactie van “Licht bewolkt) dat uitspraken doen over een volk (of een groep) sowieso een veralgemening is. Maar soms kan men bij grote delen van een bevolking dezelfde gewoonten of ingesteldheden ontwaren. In zekere zin is Zuid-Italië een eiland met een typisch eilandersgedrag, n.l. eerder op zichzelf en naar zichzelf kijkend dan in osmose (en dus permanente beïnvloeding) levend met de omringende culturen.
    Voor het volledige artikel en meer foto’s zie http://www.yilli.be/homevideo/zuiditalie/index.html

     

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

  • Archief

  • augustus 2006
    M D W D V Z Z
    « jul   sep »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  
  • Advertenties
     
    %d bloggers liken dit: